Czym są wady wymowy? Jakie realizacje są prawidłowe? Czy możemy samodzielnie pomóc naszemu dziecku?
Zapraszam do "Akademii logopedy".
Wady wymowy i problemy z artykulacją
Niektóre zaburzenia artykulacji mogą przekładać się na trudności w pisaniu i czytaniu, nie wspominając o odległych konsekwencjach np. w postaci niemożności wykonywania pewnych zawodów (wymagających poprawnej, sprawnej artykulacji). Osoba z szeregiem wad wymowy borykać się może – w zależności od etapu, na którym się znajduje – z wieloma problemami życia codziennego. W literaturze logopedycznej wady wymowy określa się zwykle jako: dyslalię. Wadliwa artykulacja może dotyczyć w zasadzie wszystkich dźwięków mowy: samogłosek, samogłosek nosowych i spółgłosek.
Klasyfikacja wad wymowy
Klasyfikacja przyczynowa zaburzeń mowy
Irena Styczek dokonała klasyfikacji zaburzeń mowy ze względu na przyczynę. Wyróżniamy zaburzenia:
-
zewnątrzpochodne (środowiskowe, funkcjonalne). Brak odpowiednich wzorców do nauki prawidłowej realizacji danej głoski czy szeregu głosek, utrudnia dziecku naukę właściwej artykulacji. Dzieci uczą się naśladując, obserwują układ narządów artykulacyjnych mówiącego otoczenia. Wady wymowy u dorosłych często przekładają się zatem na wadliwą artykulację dziecka. W gabinecie często okazuje się, że mama dziecka, u którego diagnozuje się np. seplenienie międzyzębowe, ma ten sam rodzaj dyslalii;
-
wewnątrzpochodne (endogenne). Mogą wynikać np. z niedosłuchów (dyslalia audiogenna) czy zmian anatomicznych aparatu artykulacyjnego (np. wady zgryzu, krótkie wędzidełko, podniebienie gotyckie). Mogą być też warunkowane nieprawidłowościami w ośrodkowym lub obwodowym układzie nerwowym.
Przyczyny mogą być jednak różne, sprzężone, o czym w innej klasyfikacji przyczynowej wspomniał Leon Kaczmarek. Zaliczamy do nich, np. niedosłuch połączony z wadą zgryzu czy nieprawidłowe wzorce uczenia się mowy w najbliższym otoczeniu.
Klasyfikacja ilościowa
Leon Kaczmarek sklasyfikował zaburzenia ze względu na liczbę wadliwie wypowiadanych fonemów. W tym przypadku wyróżniamy dyslalię:
-
jednoraką – gdy nieprawidłowa jest realizacja jednej głoski (np. wada wymowy r),
-
wieloraką – gdy zaburzona jest realizacja kilku głosek (np. szeregu s, z, c, dz oraz r),
-
całkowitą – gdy nieprawidłowości jest tak dużo, że niemal całkowicie utrudniają zrozumienie mowy.
Ponadto logopeda określa, czy mamy do czynienia z:
-
deformacją głoski – wadliwa jej realizacja;
-
substytucją głosek – np. j zamiast l, l zamiast r – zwykle trudniejsza artykulacyjnie głoska zastępowana jest łatwiejszą;
-
głoska może też nie występować wcale – nie występuje żadna inna głoska w zamian. Mówimy wówczas o elizji głosek – opuszczaniu głoski.
Co istotne – zastępowanie głoski inną, bądź też zupełny brak danej głoski w wymowie, może mieścić się w normie rozwojowej – zatem np. ś wypowiadane zamiast s u dziecka trzyletniego może być przejściowe. O tym, czy terapia jest konieczna, decydować powinien specjalista.
Jakie są najczęstsze wady wymowy u dzieci? Rodzaje wad wymowy u dzieci
Wielu rodziców zadaje sobie teraz pewnie pytania – jakie mogą być wady wymowy? Jakie są najczęstsze wady wymowy dzieci w wieku przedszkolnym? Poniżej omówię najczęściej spotykane zaburzenia wymowy.
Seplenienie (sygmatyzm)
Nieprawidłowa realizacja głosek trzech szeregów:
-
syczącego: c, dz, s, z;
-
ciszącego: ć, dź, ś, ź;
-
szumiącego: cz, dż, sz, rz.
Jednym z najczęściej diagnozowanych jest seplenienie międzyzębowe. Język w czasie artykulacji wysuwa się między zęby, co uznawane jest za wadliwą realizację głosek trzech wyżej wymienionych szeregów. Logopeda w trakcie diagnozy bardzo często rozpoznaje także wadliwie realizowane głoski przedniojęzykowo–zębowe: t, d, n oraz l.
Co istotne – seplenienie nigdy nie jest normą rozwojową i zawsze powinno podlegać terapii!
Rotacyzm (reranie) – wady wymowy /r/
Rotacyzm, to nic innego jak nieprawidłowa wymowa głoski r. R to głoska trudna i wyjątkowa – by wybrzmiała prawidłowo, wymaga wprowadzenia języka w stan wibracji. Przednia część języka powinna dotykać wałka dziąsłowego za górnymi zębami i… chwilę drgać (w praktyce czubek języka jeden lub dwa razy uderza o wałek dziąsłowy).
Najwcześniej głoskę tę opanowują czterolatki, czasem jednak dopiero w 6. roku życia głoska r pojawia się w słowniku dziecka. W przypadku wymowy głoski r za normę rozwojową (do 6. roku życia) uważa się zastępowanie „r”, głoskami łatwiejszymi – najczęściej głoską l, ale także np. głoskami v czy d. Jeśli obserwowane są postępy, logopeda taki stan możne uznać za przejściowy i niewymagający terapii.
Najbardziej niepokojące i zwykle wymagające terapii są wszelkie deformacje głoski „R” (rotacyzm właściwy). Chodzi o zamianę prawidłowo brzmiącego r, na inny dźwięk np. r francuskie lub gardłowe, w trakcie wymawiania których wibracja występuje w niewłaściwym miejscu, np. na tylnej ścianie gardła. Rzadziej diagnozowane są między innymi:
-
rotacyzm policzkowy – drgają policzki,
-
rotacyzm wargowy – drgania spowodowane są przez zbliżanie warg do siekaczy górnych lub dolnych
-
reranie podniebienne – drganie wywołuje wibracja tylnej części języka po zbliżeniu do podniebienia miękkiego.
Lambdacyzm (lelanie)
Wada wymowy polegająca na niewłaściwej wymowie głoski l. W ramach lambdacyzmu właściwego (a zatem gdy mowa o deformacji głoski), ze względu na miejsce realizacji wadliwego dźwięku najczęściej stwierdzany jest typ międzyzębowy – język w trakcie artykulacji głoski l wysuwa się w przód, między zęby.
Wada wymowy głoski l zwykle bywa sprzężona z innymi wadami – nieprawidłową realizacją głoski r czy seplenieniem.
Kappacyzm, gammacyzm, hittacyzm
Wady wymowy związane z wymową trzech głosek tylnojęzykowych: k, g, h. Najczęściej wady te występują łącznie. W czasie artykulacji tych głosek pracuje bowiem ta sama część języka – tylna.
Głoska k zwykle zastępowana jest głoskami t lub p. Zamiast kotka mamy totka. Nieprawidłowa realizacja głoski g wiąże się zwykle z zastępowaniem jej przez głoskę d. Zamiast głowy mamy dłowę. Głoska h zwykle zastępowana jest głoską f. Zamiast chusteczki mamy fusteczkę.
Mowa bezdźwięczna
Dotyczy nieprawidłowego wypowiadania tych głosek (dźwięcznych), które mają swoje bezdźwięczne odpowiedniki: W, Z, Ż, Ź, DZ, DŻ, DŹ, B, D, G. Na przykład głoska w wymawiana jest jak f, z jak s, d jak t itp.
To bardzo specyficzny rodzaj dyslalii – podczas artykulacji głosek dźwięcznych pracują fałdy głosowe, w przeciwieństwie do artykulacji tych bezdźwięcznych – fałdy wówczas pozostają w spoczynku, nie stykają się.
Jakie są najczęstsze przyczyny zaburzeń i wad wymowy u dzieci?
Historia każdego pacjenta jest inna. Taka sama wada stwierdzana u kilku różnych dzieci może mieć zupełnie inne przyczyny. Kluczowe jest indywidualne podejście do pacjenta oraz czujność w rozpoznawaniu ewentualnych dodatkowych trudności, mogących utrudniać skuteczną terapię logopedyczną.
Istotna jest zatem trafna diagnoza, której postawienie może zająć więcej, niż jedno spotkanie w gabinecie logopedycznym. Bardzo często dopiero w trakcie pracy z pacjentem (ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych), specjalista dostrzega pewne nieprawidłowości, które okazują się kluczowe w samym procesie diagnozy. Poniżej przedstawię najczęstsze przyczyny wad wymowy.
-
Nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka. Język w spoczynku (czyli w czasie snu, gdy nie mówimy, nie żujemy itp.) powinien utrzymywać się przy podniebieniu twardym, jego koniec dotyka granicy z przednimi zębami. Logopeda, stwierdzając nieprawidłową pozycję spoczynkową języka, zazwyczaj obserwuje język leżący na dnie jamy ustnej, który łatwo wysuwa się między łuki zębowe.
-
Rozszczepy i wady zgryzu a wady wymowy. Do grupy związanej z nieprawidłową budową aparatu mowy zaliczamy między innymi:
-
tyłozgryz,
-
przodozgryz,
-
nieprawidłową budowę podniebienia (np. podniebienie gotyckie),
-
braki w uzębieniu.
Zwykle, gdy rozwój aparatu mowy nie jest prawidłowy, konieczna jest konsultacja (lub stała współpraca w czasie terapii logopedycznej) z ortodontą lub stomatologiem.
-
Obniżone lub zwiększone napięcie mięśniowe w obrębie twarzoczaszki
Ten problem wad wymowy może być spowodowany niewłaściwym napięciem mięśnia okrężnego ust czy języka.
-
Skrócone wędzidełko podjęzykowe (ankyloglosja) lub wargi górnej
Logopeda może skierować dziecko na podcięcie wędzidełka. Zabieg ten przeprowadzają laryngolodzy dziecięcy lub stomatolodzy. Pierwsze symptomy ankyloglosji można zauważyć już u noworodka – dziecko ma problem ze złapaniem sutka matki oraz efektywnym pobieraniem pokarmu, często się krztusi, występuje problem z dobraniem odpowiedniego smoczka do butelki.
-
Nieprawidłowe połykanie
Prawidłowy sposób połykania powinien utrwalić się do 3. roku życia dziecka. Jak wygląda właściwy akt połykania? Czubek języka ustawia się kilka milimetrów za górnymi siekaczami, masa języka zbliża się do podniebienia – tworzy się coś na kształt miseczki. Czubek języka w czasie połykania nie powinien dotykać zębów, czy wychodzić między zęby. Usta są rozluźnione.
Wcześniej występować może połykanie typu tzw. niemowlęcego (czasem nazywane połykaniem infantylnym) – język spoczywa wówczas na dnie jamy ustnej, czubek języka naciska na zęby od wewnątrz, a tył języka przenosi pokarm w kierunku gardła. Towarzyszy temu charakterystyczne zaciskanie warg (ten typ połykania dobrze obrazuje sposób, w jaki niemowlę ssie pierś matki). Logopeda w czasie diagnozy może stwierdzić utrwalony sposób połykania niemowlęcego, co może stanowić przyczynę (lub jedną z przyczyn) występowania zaburzeń i wad mowy.
-
Ssanie kciuka, czy ssanie smoczka zbyt długo (parafunkcje)
Warto pamiętać, że najlepszy czas na odstawienie smoczka to okres między 12. a 18. miesiącem życia.
-
Nieprawidłowe nawyki żywieniowe i akcesoria do karmienia
Prawidłowy rozwój aparatu mowy mogą utrudniać: papkowate konsystencje pokarmów, stosowanie kubków niekapków, czy zbyt długie podawanie mleka w butelce. Okres między 15. a 18. miesiącem życia to ostateczny czas na rozstanie z butelką. Dziecko powinno spożywać posiłki o zróżnicowanej konsystencji, ważny jest trening – odgryzania i żucia. Mus w tubce nie zastąpi owocu, nad którego zjedzeniem dziecko musi się zdecydowanie więcej napracować.
-
Problemy z funkcjonowaniem narządu słuchu
W jaki sposób problemy ze słuchem mogą wpływać na naukę mowy u dzieci? Ważne jest określenie rodzaju niedosłuchu, stopnia ubytku, czasu jego powstania.
Pierwsze nieprawidłowości obserwuje się już w okresie niemowlęcym – dziecko nie gaworzy (brak sylab otwartych typu: ma, ba, pa, ta) lub dźwięki przez nie wydawane są bardzo zniekształcone lub monotonne, czasem krzyk i pisk zastępuje artykulację sylab. Prowadzi to do opóźnienia rozwoju mowy, a kolejno, na późniejszych etapach rozwoju – zaburzeń artykulacji.
Terapię, rehabilitację dziecka z niedosłuchem powinien prowadzić zespół specjalistów. Im wcześniej wykryte nieprawidłowości, tym większe szanse na skuteczną terapię.
-
Nieprawidłowy tor oddechowy
Dziecko ma stale rozchylone usta, oddycha torem ustnym, zamiast nosowym. W przypadku wad wymowy związanych z nieprawidłowym torem oddechowym, rodzice często zgłaszała, że dziecko nocą chrapie, czy sapie. W przypadku problemów laryngologicznych (przewlekłe infekcje, alergie, trzeci migdał) konieczna jest konsultacja z laryngologiem dziecięcym.
-
Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego
Logopeda przy wsparciu innych specjalistów (neurologa czy psychologa) może postawić diagnozę: afazja rozwojowa. To „niedokształcenie mowy typu korowego” wynika z uszkodzeń pewnych struktur mózgowych, często są to mikrourazy, których przyczynę trudno ustalić.
Gdy dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę mówimy o afazji rozwojowej motorycznej/ruchowej (typu ekspresyjnego). Afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna) diagnozowana jest wtedy, gdy ograniczone jest rozumienie mowy otoczenia, a mowa czynna choć występuje – jest niewyraźna i trudno zrozumiała dla otoczenia (dziecko mówi własnym językiem).
Połączenie dwóch powyższych typów specjaliści określają jako afazję rozwojową motoryczno-sensoryczną (typ mieszany) – dziecko nie mówi i nie rozumie mowy otoczenia
-
Nieprawidłowe wzorce mowy w najbliższym środowisku dziecka
Wada wymowy u dzieci często powiązana jest z istnieniem problemu wad wymowy u rodzica lub opiekuna. Problemy logopedyczne u dzieci mogą wynikać również z występowania wad wymowy w grupie rówieśniczej (rodzeństwo, koledzy).
Do pozostałych zaliczamy między innymi:
-
niepełnosprawność intelektualną,
-
przyczyny psychologiczne, emocjonalne,
-
problem z koncentracją uwagi na dźwiękach mowy
Leczenie wad wymowy u dzieci
Każda niepokojąca nieprawidłowość powinna być oceniona przez specjalistę. Dysponując odpowiednimi narzędziami diagnostycznymi, na podstawie przeprowadzonego wywiadu i obserwacji, logopeda może określić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z wadą wymagającą terapii, czy też leczenie zaburzeń i wad wymowy nie jest konieczne, ponieważ mieści się w normie rozwojowej – a zatem wiek dziecka uprawnia go jeszcze do „nieradzenia” sobie z prawidłową artykulacją danej głoski (bądź jej zastępowania czy braku występowania
16.09.2024 Agnieszka Mazur
Logopedyczne badania przesiewowe
Wrzesień jest miesiącem wytężonej pracy wszystkich logopedów pracujących w placówkach edukacyjnych – przedszkolach i szkołach. W tym czasie przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne, których celem jest wyselekcjonowanie grupy dzieci, u których mowa nie rozwija się prawidłowo i zapewnienie im opieki logopedycznej na jak najwcześniejszym etapie.
Czym są przesiewowe badania logopedyczne?
Przesiewowe badanie logopedyczne jest to szybka i orientacyjna ocena mowy dziecka – sprawdzamy czy mowa rozwija się prawidłowo, czy też może występują jakieś opóźnienia lub zaburzenia, które powinny być zbadane w dokładnym badaniu logopedycznym. Celem badania przesiewowego jest wyselekcjonowanie dzieci, u których mowa nie rozwija się prawidłowo, aby umożliwić im podjęcie terapii logopedycznej na jak najwcześniejszym etapie. Tym samym - zapobiec utrwaleniu się nieprawidłowych nawyków, które mogą niekorzystnie wpływać na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Możemy zatem powiedzieć, że przesiewowe badania logopedyczne są bardzo ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.
Przesiewowe badanie logopedyczne nie kończy się diagnozą logopedyczną, a informacją dla rodziców o tym, czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo, czy też obserwujemy jakieś nieprawidłowości, które wymagają przeprowadzenia pełnej diagnozy logopedycznej. Taka informacja zawiera opis obserwowanych zjawisk oraz informację o konieczności przeprowadzenia pogłębionej diagnozy, często również potrzeby konsultacji z innymi specjalistami i podjęcia systematycznej terapii logopedycznej.
Testy do przesiewowych badań logopedycznych
Na rynku dostępnych jest kilka logopedycznych testów przesiewowych przeznaczonych do badania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Poniżej znajduje się lista tych najbardziej popularnych:
- „Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym” I. Michalak-Widera, K. Węsierska, Katowice 2012
- „Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich” D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys, Warszawa 2004
- „Czy mówię poprawnie? Zestaw prób diagnostycznych do wstępnej diagnozy logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym” M. Lampart-Busse, M. Frydecka, 2019
- „Przesiewowy Test Logopedyczny” Z. Tarkowski
- „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabias, Zdzisław Marek Kurkowski, T. Woźniaka
- „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży” I. Michalak-Widera, Katowice 200
10.09.2024 Agnieszka Mazur
Co charakteryzuje głoskę „k”?
Głoska „k” jest kwalifikowana jako ustna, bezdźwięczna, tylnojęzykowa, zwarto-wybuchowa, twarda. Ok, ale pewnie zastanawiacie się co to wszystko oznacza – zatem do rzeczy.
Podczas realizacji głoski „k” powietrze przedostaje się przez usta, a grzbiet języka przesuwa ku tyłowi. Jej cechą charakterystyczna jest także zwarto – wybuchowość to znaczy, że przy jej wymawianiu dochodzi do zwarcia i gwałtownego rozwarcia narządów artykulacyjnych. „K” jest głoską bezdźwięczną co oznacza, że w momencie jej wymawiania nie drgają wiązadła głosowe. Jest także głoską twardą, co oznacza, że język nie zmienia położenia na środkowo – językowe.
Jak prawidłowo realizować głoskę „k”?
Podczas realizacji głoski „k” wargi powinny być delikatnie rozchylone i spłaszczone. Masa języka powinna być przesunięta ku tyłowi. Podniebienie miękkie zostaje opuszczone, zamykając drogę ku jamie nosowej.
Co jest przyczyną kappacyzmu?
Przyczyną kappacyzmu jest nieprawidłowa praca tylnej części języka oraz niewielka sprawność ruchowa języka.
Dodatkowo wymienić należy:
- Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, które uniemożliwia językowi swobodne cofnięcie się
- Zaburzenia słuchu fonemowego
- Nieprawidłowe wzorce z otoczenia
- Uszkodzenie słuchu
Jak rozpoznać, że dziecko ma kappacyzm?
Jeżeli zauważysz u swojego dziecka poniższe symptomy jak najszybciej zapisz się na wizytę do logopedy.
- Dziecko pomimo ukończenia trzeciego roku życia wciąż nie wymawia głoski
- Dziecko w wyrazach zamienia głoskę „k” na inną np. „t” – totet zamiast kotek, Tasia zamiast Kasia
- Dziecko pomija głoskę „k” w wyrazach np. asza zamiast kasza, lustero zamiast lusterko
Agnieszka Mazur
Czerniejów, 23.05.2024 r.
Lamdacyzm w praktyce logopedy
Jak wymawiac głoskę [l]? Czy jest ważnym elementem artykulacji dziecka 3letniego? Dlaczego głoska [l] ma znaczący wpływ na prawidłowy rozwój wymowy. Zapraszam do Adademii Logopedy działającej w ramach Projektu Unijnego "Wdrożenie programów rozwojowych w Szkołach Podstawowych Gminy Jabłonna".
Lambdacyzm, inaczej zwany lelaniem, to zaburzona realizacja głoski/l/. Choć głoska ta jest rzadko zniekształcana, jej poprawna wymowa jest niezwykle ważna z uwagi na to, że układ artykulacyjny głoski (czyli pionowy ruch szerokiego języka i kontakt jego czubka z wałkiem dziąsłowym) stanowi punkt wyjścia do terapii rotacyzmu oraz sygmatyzmu (głosek sz, ż, cz, dż).
W obrębie lambdacyzmu wyróżniamy;
•Paralambdacyzm (inaczej substytucja), która polega na zastępowaniu głoski /l/ inną, wypowiadaną prawidłowo głoską, najczęściej /j/, /ł/. Dziecko wymawia „jaja” lub „łała” zamiast słowa „lala”. Jeżeli taką nieprawidłowość obserwujemy u dziecka 4 - letniego lub starszego, konieczna jest interwencja logopedy.
•Mogilambdacyzm (elizja), to opuszczanie głoski w wyrazach. W systemie fonetycznym dziecka obserwujemy brak głoski /l/ (np.: las–as, lis-is). Podobnie jak w przypadku substytucji, elizje utrzymujące się dłużej niż do 4 roku życia należy poddać terapii.
•Lambdacyzm właściwy (czyli deformacja dźwięku /l/). Polega na artykulacji głoski niezgodnie z normą ortofoniczną języka polskiego. Najczęściej /l/ wymawiane jest międzyzębowo, czyli czubek języka lub jego przednia część wsuwa się pomiędzy zęby. Głoska jest realizowana bez zwarcia czubka języka z wałkiem dziąsłowym górnym i bez prawidłowej pionizacji języka. Wada wymaga korekcji logopedycznej niezależnie od wieku dziecka.
Przyczyny zaburzonej realizacji głoski /l/ są różne i najczęściej spowodowane kilkoma czynnikami. Do najczęstszych należy:
- niską sprawnością języka,
- brak pionizacji języka,
- ograniczone możliwości pionizacji z powodu skróconego wędzidełka języka,
- nieprawidłowy tor oddechowy i/lub infantylny sposób połykania,
- wada zgryzu (szczególnie zgryz otwarty),
- braki w uzębieniu,
- wada słuchu,
- zaburzony słuch fonematyczny,
- nieprawidłowe wzorce otoczenia.
Terapia lambdacyzmu obejmuje kilka etapów:
1. Ćwiczenia przygotowawcze, których głównym celem jest usprawnienie i pionizacja języka. W razie potrzeby także korekta zaburzonych funkcji (np. oddychania, połykania, słuchu fonemowego czy fonetycznego);
2. Wywołanie prawidłowej głoski, której realizacja jest zgodna z ogólnopolską normą ortofoniczną;
3. Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w sylabach, wyrazach, wyrażeniach, zdaniach, dłuższych wypowiedziach, tekstach i rymowankach logopedycznych, czyli tzw. mowie kontrolowanej;
4. Automatyzacja głoski, czyli opanowanie właściwej realizacji głoski w mowie spontanicznej.Dzieci stosunkowo szybko opanowują właściwą realizację głoski w mowie kontrolowanej. Znacznie trudniejsze jest prawidłowe wypowiadanie ćwiczonej głoski w mowie spontanicznej. Automatyzacja głoski wymaga często wielu systematycznych powtórzeń, także poza gabinetem logopedycznym.
Przykładowe ćwiczenia przygotowujące do realizacji głoski /l/
1. oblizywanie językiem wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni górnych
zębów – zabawa „Mycie ząbków”
2. przytrzymywanie przez kilka sekund szerokiego języka za górnymi zębami
przy szeroko otwartych ustach – zabawa „Żołnierz na baczność”
3. przy otwartych ustach układanie szerokiego, rozluźnionego języka na
górnej wardze, a następnie cofanie go za górne zęby – zabawa „Język bawi
się w chowanego”
4. przy otwartych ustach dotykanie czubkiem szerokiego języka naprzemiennie
górnego, a następnie dolnego dziąsła, bez poruszania dolną szczęką – zabawa
„Dzięciołek”
5. przesuwanie szerokim językiem od górnych zębów w kierunku gardła –
zabawa „Malowanie sufitu”
6. kląskanie szerokim językiem o podniebienie – zabawa „Konik”.
7. język przyklejony do podniebienia, opuszczanie i unoszenie żuchwy (dolnej
szczęki) – zabawa „Język na gumce”. To ćwiczenie rozciąga wędzidełko.
8. czubek języka oparty o górne jedynki, boki języka próbujemy podciągać do
górnych zębów trzonowych (boki języka zaczną falować jak skrzydła motyla) –
zabawa „Motyl”
W początkowym etapie ćwiczenia logopedyczne najlepiej wykonywać przed lustrem – ważna jest bowiem precyzja wykonywany ruchów, zwłaszcza ruchów języka. Każde ćwiczenie wymaga również kilku powtórzeń. Aby usprawnianie aparatu mowy było dla dziecka bardziej atrakcyjne, nadajemy mu formę zabawy i przeprowadzamy je, wykorzystując obrazki, gry planszowe, wierszyki, opowiadania, czy choćby losowanie karteczek z wypisanymi ćwiczeniami.
Materiał wyrazowy pomocny przy ćwiczeniach głoski/l/:
la, lo, le, lu, li, ly;
ala, olo, ele, ulu, ili, yly;
al, ol, el, ul, il, yl.
Las, lato, lalka, lampa, lawina, latawiec, los, lot, lokal, lotnik, lotnisko, lody, lodówka, lew, leń, leki, leżak, lekarz, lemoniada, lekcja, lód, luty, luneta, ludzie;
Hala, sala, fala, balon, palec, walec, palma, widelec, balet, kolonia, pole, kula, cebula, butelka, koszula, czekolada, kolega, żelki, kolano, talerzyk, samolot;
Bal, stal, metal, szal, ul, sól, hotel, fotel, motyl, szpital, tunel, kabel, pędzel, gol.
Zapalona lampa, lody czekoladowe, powolna lokomotywa, pluszowy fotel,
leśny ludek, malutki ul, butelka mleka, leśna polana, mleczna czekolada,
lufa pistoletu, lotnik i pilot, kulki lodów, lot motyla, pole lnu, kolega i koleżanka,
medale z olimpiady, stolica Polski, opaleni plażowicze, klawisze laptopa.
Na leżaku leży leń.
Alicja bawi się lalka.
Lubię spacerować po plaży,
Lalka Amelki ma zieloną bluzkę.
Bolek leci samolotem do Honolulu.
Daniel poleciał samolotem do Londynu.
Tola kupiła bilet ulgowy do Lublina.
Delfiny lubią towarzystwo ludzi
Agnieszka Mazur
Czerniejów, 6.06.2024 r
Czym jest jąkanie?
Pewne przypadłości nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ani życia, ale są mimo to bardzo uciążliwe i utrudniają codzienne życie. Jedną z takich dolegliwości jest jąkanie.
Co powoduje jąkanie?
Aż do dzisiaj przyczyny jąkania nie są do końca znane. Braki płynności mowy mogą być spowodowane chociażby przez rozmaite zaburzenia oddychania. Neurolodzy u osób, które się jąkają, zaobserwowali niepełny wydech wywołany przez zbyt szybki następny wdech. Oddychanie piersiowe odbywa się przy ściśniętej przeponie i przy jednoczesnym braku uruchomienia brzusznych mięśni oddechowych.
Jąkanie się może też mieć genezę w asymetrycznym oddychaniu, kiedy to jedna część przepony pracuje w innym tempie od drugiej. Elementami nieprawidłowego oddychania są ponadto skurcze podniebienia i mięśni języka, a także zaciskanie strun głosowych.
Kiedy pojawia się jąkanie?
Jąkanie najczęściej pojawia się w dzieciństwie. Zaobserwowano, że dzieci, których bliscy krewni się jąkają, cierpią na tę przypadłość aż trzy razy częściej. Jedna z teorii na temat przyczyn jąkania się wśród dzieci głosi, że ich matki mówią szybciej niż inne. Opisywane zaburzenie mowy częściej występuje wśród chłopców niż wśród dziewczynek, ponieważ mają one lepiej rozwinięte ciało modzelowate, które łączy prawą i lewą półkulę mózgu. Badania obrazowe rezonansem magnetycznym, jakie przeprowadzono na mózgach osób jąkających się, wykazały natomiast, że aktywność półkuli lewej (odpowiedzialnej za mowę) jest u nich niższa niż półkuli prawej. Jąkanie u dwulatka przyczyny może mieć na wielu podłożach.
Czy jąkanie się jest dziedziczne?
Ryzyko wzrasta o 30 – 40%, gdy jedno z rodziców jest osobą jąkającą się (nie jest to jednak przypadłość dziedziczna –wzrasta jedynie skłonność do jej wystąpienia), lecz czynnikiem predysponującym do jąkania jest też m.in. ogólna niesprawność motoryczna, objawiająca się opóźnionym rozwojem mowy i rozpoczęciem chodzenia. Jąkanie w przypadku wielu dzieci jest efektem rozwojowej niepłynności mówienia, która wraz z wiekiem zmniejsza się, kiedy doskonalony jest przez dziecko system językowy. Kluczowe jest w tym okresie nieutrwalanie niewłaściwych nawyków przez reakcje otoczenia. Dziecko jąkające się nie zawsze jednak upora się z tym problemem tylko dzięki profilaktyce i często potrzebna jest pomoc specjalistów.
Jak wyleczyć jąkanie?
Pierwszym krokiem powinna być wizyta u logopedy. Niezależnie od zaproponowanych przez niego metod, których może być wiele, najważniejsze jest jednak zaangażowanie samego pacjenta oraz współudział bliskich i rodziny. W niektórych przypadkach potrzebne jest zastosowanie farmakoterapii, która polega na podawaniu leków przeciwdepresyjnych i przeciwlękowych, pomagających uporać się ze strachem przed mówieniem. Jak leczyć jąkanie? Proces ten opiera się przede wszystkim na terapii logopedycznej, łączącej metody bezpośrednie (ćwiczenia słuchowe, artykulacyjne, oddechowe i emisyjne) z pośrednimi – wpływaniem na procesy znajdujące się u podstaw mówienia. Sposoby na jąkanie się obejmują m.in. leczenie farmakologiczne, polegające nie tylko na podaniu leków przeciwdepresyjnych, ale też np. przeciwpadaczkowych i obniżających napięcie mięśniowe.
Ważne w leczeniu tej przypadłości są ćwiczenia kształtowania płynności mowy poprzez przeciąganie samogłosek, wspomaganie mowy gestami i rytmizację mówienia. Wykorzystywane bywają też metody wspomagania aparaturowego. Mają one na celu transpozycję częstotliwości mowy i wykorzystanie opóźnionego słuchowego sprzężenia zwrotnego.
Jak leczyć jąkanie u dzieci?
Podstawę stanowi współpraca z rodzicami, których trzeba nauczyć, żeby mówili do dziecka wyraźniej i wolniej. Nie mogą go też oni zasypywać uwagami ani poleceniami. Konieczne jest też wykazywanie cierpliwości w słuchaniu dziecka, ponieważ krytykowanie go, karcenie lub okazywanie zniecierpliwienia z powodu niepłynnej mowy grozi pogłębieniem zaburzenia.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Agnieszka Mazur
13.06.2024
ROZSZCZEP WARG I PODNIEBIENIA
Zastanawiając się nad kolejnym zaburzeniem, postanowiłam przybliżyć Państwu jedną z częstych wad wrodzonych. O jej istnieniu, dowiadujemy się najczęściej jeszcze w okresie życia prenatalnego naszego dziecka. Jednak główne działania możemy podjąć dopiero po porodzie. Czym jest rozszczep? Jak pomóc dziecku? I czy logopeda jest ważny dla rozwoju jednostki z rozszczepem warg i podniebienia.
Czym jest rozszczep wargi i podniebienia?
Rozszczep wargi i podniebienia to przerwanie ciągłości anatomicznej jamy ustnej i nosa. Może występować:
a) osobno (tylko rozszczep wargi lub tylko rozszczep podniebienia),
b) wspólnie,
c) obustronnie (obustronny rozszczep warg i podniebienia).
Rozszczepy zaliczają się do 10 najczęściej występujących wad wrodzonych. Dotykają zarówno dziewczynek, jak i chłopców i występują na całym świecie.
Rozszczep to wada widoczna gołym okiem. Jest problemem wizualnym, wpływa również na rozwój mowy dziecka, nie oddziałuje jednak na ogólny rozwój malucha. Problemy rozwojowe mogą pojawić się wówczas, gdy rozszczepowi towarzyszą inne wady wrodzone, często bardziej skomplikowane.
Rozszczep wargi i podniebienia – rodzaje
Rozszczepy wargi i podniebienia mogą dotyczyć:
a) tylko czerwieni warg,
b) czerwieni warg i otworu nosowego,
c) wału dziąsłowego (miejsca, z którego u zdrowego dziecka wyrastają zęby).
Rozszczepy najczęściej są zlokalizowane po lewej stronie.
Do najczęściej występujących rodzajów rozszczepów zalicza się:
1. rozszczep podniebienia miękkiego i języczka podniebiennego,
2. rozszczep podniebienia miękkiego i twardego, który nie obejmuje wałów dziąsłowych (dziecku prawdopodobnie wyrosną zęby) i warg,
3. rozszczep jednostronny całkowity – rozszczep podniebienia miękkiego i twardego, a także wyrostka zębodołowego oraz wargi po lewej lub prawej stronie,
4. rozszczep całkowity obustronny – rozszczep podniebienia miękkiego i twardego po prawej i lewej stronie, obejmujący wyrostek zębodołowy po obu stronach oraz wargę również po obu stronach.
Zdarzają się przypadki rozszczepu podniebienia twardego i miękkiego wraz z cofniętą dolną szczęką (żuchwą), którym towarzyszy zapadający się język. Taki zespół wad określany jest mianem zespołu Pierre’a Robina.
Rozszczep wargi i podniebienia – przyczyny
Rozszczepy zaliczane są do wad wrodzonych, co oznacza, że powstały jeszcze w życiu płodowym dziecka. Warto zaznaczyć, że tworzenie podniebienia rozpoczyna się już w 4. tygodniu życia płodowego. Jeżeli w okresie 7-8. tygodnia życia nastąpią komplikacje, istnieje ryzyko, że podniebienie nie zamknie się.
Przyczyny występowania rozszczepów nie są do końca znane. Według badaczy najprawdopodobniej należą do nich:
1. zanieczyszczenie środowiska naturalnego, które z każdym rokiem wzrasta (podobnie jak liczba dzieci z rozszczepem),
2. choroby matki w okresie 4-12. tygodnia ciąży,
3. zatrucia,
4. podwyższona temperatura ciała,
5. infekcje,
6. choroby zakaźne,
7. grypa,
8. cukrzyca,
9. niewydolność krążenia,
10. niewydolność nerek,
11. stres,
12. urazy we wczesnym etapie ciąży,
13. przyjmowane leki,
14. promieniowanie rentgenowskie,
15. niedobory witamin,
16. czynniki genetyczne.
Fakt, że przyczyny występowania zaburzenia nie są do końca znane, sprawia, że trudno zapobiegać temu zjawisku.
Rozszczep wargi i podniebienia – leczenie
Dziecko z rozszczepem zostaje poddane wielu operacjom, których wykonanie ma na celu odtworzenie prawidłowej struktury podniebienia i nadanie twarzy estetycznego wyglądu. Rozszczep wargi operuje się najczęściej między 3. a 6. miesiącem życia dziecka. Dla chirurgów i chirurgów plastycznych ważne jest, aby u dziecka pojawiły się pierwsze siekacze górne i dolne. Zbyt wczesna operacja może wywołać:
a) zahamowanie wzrostu szczęki i środkowej części twarzy,
b) zniekształcenie łuków zębowych i późniejsze wady zgryzu.
Operację rozszczepu podniebienia przeprowadza się między 1. a 2. rokiem życia dziecka. Jej celem jest oddzielenie jamy ustnej od jamy nosowej. Najprawdopodobniej w przyszłości dziecko będzie musiało przejść jeszcze wiele operacji, aby w jak największym stopniu poprawić jego funkcjonowanie.
Mowa dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia
U dziecka z rozszczepem pojawia się wiele wad wymowy ze względu na warunki anatomiczne panujące w jego jamie ustnej. Przeprowadzone operacje nie gwarantują tego, że dziecko będzie mówiło prawidłowo. Przywracają one jedynie prawidłową anatomię jamy ustnej.
Mowa dziecka rozszczepowego charakteryzuje się:
1. małą wyrazistością (otoczenie dziecka często nie rozumie jego mowy)
2. nieumiejętnością wymawiania głosek d,t,
3. zaburzonymi samogłoskami,
4. zaburzonymi spółgłoskami,
5. nosowaniem (dziecko mówi przez nos).
Rozszczep podniebienia i/lub wargi ma wpływ na całe życie dziecka. Skutki wystąpienia tego zaburzenia mają różny charakter i zasięg. Dlatego tak ważna jest wczesna terapia i specjalistyczna pomoc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------