Projekt edukacyjny „Współczesny rynek pracy. Na drodze do wymarzonego zawodu" - pretekstem do dyskusji na temat planowania kariery zawodowej.
Po miesiącu pracy w zespołach uczniowie klasy ósmej na lekcji wos zaprezentowali efekty swoich działań, które zrealizowali w ramach projektu edukacyjnego „Współczesny rynek pracy. Na drodze do wymarzonego zawodu". Ósmoklasiści mieli przybliżyć odbiorcom zawody: nauczyciel wychowania przedszkolnego, lekarz - wirusolog, informatyk, aktor. W prezentacji szczególną uwagę zwrócili na poniższe aspekty:
- charakterystyka danej profesji – określenie jej ogólnej specyfiki oraz opis konkretnych zadań i obowiązków pracownika;
- ocena atrakcyjności zawodu – uwzględniająca zapotrzebowanie na rynku pracy, wysokość wynagrodzenia, warunki pracy, prestiż społeczny itp.; wskazanie predyspozycji potrzebnych przyszłemu specjaliście, np. cech charakteru, zdolności, umiejętności itp.;
- określenie niezbędnych kwalifikacji, uprawnień, stopni wykształcenia;
- zaplanowanie kolejnych etapów edukacji koniecznych do zdobycia wiedzy i umieję
tności wymaganych w prezentowanej profesji; - rozmowa kwalifikacyjna kandydata (stanowisko dotyczące wybranego zawodu) z pracodawcą - scenka odegrana przez uczniów grupy.
Młodzież wyczerpująco zreferowała każdy etap podjętych przez zespół prac, wykazując się przy tym kreatywnością i zaangażowaniem. Uczniowie nie zapomnieli o walorze estetycznym swoich prezentacji. Na koniec podzielili się swoimi przemyśleniami (plusy/minusy) dotyczącymi pracy zespołowej. Z pewnością podsumowanie prac zespołów było pozytywnym i ciekawym doświadczeniem zarówno dla uczniów jak i nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.